Evropský fotbal prochází zásadní transformací. Tradiční model vlastnictví klubů, kdy v čele stály buď významné místní osobnosti, nebo rodinné dynastie, se dramaticky mění. Do hry stále více vstupují skupiny „private equity“ a jejich vliv na nejvyšší úrovni evropského fotbalu výrazně roste. V českém fotbalovém prostředí je důkazem tohoto trendu vstup skupiny OneCap do fotbalové Zbrojovky Brno.
Čísla hovoří jasně – v loňském roce společnosti private equity (PE) investovaly rekordních 4,9 miliardy eur do týmů v top pěti evropských ligách. Představuje to dramatický nárůst oproti pouhým 66,7 milionu eur v roce 2018. V nejvyšší soutěži v Anglii, Německu, Španělsku, Itálii a Francii má v aktuální sezoně majitele nebo spolumajitele z řad PE-firem třiatřicet z šestadevadesáti klubů.
Symbolickým potvrzením atraktivity fotbalu pro špičkové investory je nedávný vstup Bernarda Arnaulta do francouzského fotbalu. Pětasedmdesátiletý spolumajitel luxusní skupiny LVMH, který s majetkem 233 miliard dolarů patří mezi nejbohatší lidi na světě, koupil většinový podíl v druholigovém klubu FC Paříž. Podobnou cestou s movitými investory za zády se nedávno v českém fotbalovém prostředí vydala i druholigová Zbrojovka Brno.
Fotbal jako skvělý byznys
Skupiny private equity do fotbalu nevstupují jen kvůli prestiži. Fotbal je pro ně atraktivní díky masivní fanouškovské základně, globálnímu dosahu a značnému potenciálu růstu příjmů. Vstup do fotbalu jim umožňuje získat přístup k výnosům z vysílacích práv, sponzorských smluv, prodeje lístků a merchandisingu. Stále častěji se také objevuje model více klubů pod jedním vlastníkem (MCO – Multi-Club Ownership), který v současnosti zahrnuje 41,7 % klubů v top pěti ligách.
Investice private equity do fotbalu se řídí jasnou strategií, která vychází z obchodního modelu zaměřeného na maximalizaci hodnoty. Klíčovým prvkem je zvýšení komerčních příjmů klubů, což zahrnuje maximalizaci výnosů z vysílacích práv, rozvoj nových sponzorských dohod a využití digitálních kanálů k přímé interakci s fanoušky. Investoři také aktivně hledají způsoby, jak kluby více zapojit do globálního trhu a rozšířit jejich fanouškovskou základnu mimo tradiční geografické hranice.
Neméně důležitá je optimalizace provozních nákladů. PE-skupiny analyzují finanční strukturu klubů a provádějí reformy s cílem zefektivnit náklady – od revize platových struktur hráčů přes modernizaci řízení týmů až po lepší správu sportovního zázemí. Značné prostředky směřují také do infrastruktury. Modernizace stadionů a tréninkových center nejenom zlepšuje sportovní zázemí, ale vytváří i nové zdroje příjmů skrze vyšší kapacitu pro fanoušky a komerční aktivity.
Český příklad
Součástí tohoto globálního trendu se stává také český fotbal. Investoři Jaroslav Havel a Jan Mynář ze skupiny private equity OneCap se stali se svou společností generálním partnerem klubu FC Zbrojovka Brno. Jde přitom o promyšlený krok se značným potenciálem do budoucna.
„Pro vstup do klubu máme hned několik důvodů. Jedním z nich je investiční aspekt. Věříme, že fotbal se dá dělat dobře a ziskově. Chceme vybudovat fungující, stabilní a vydělávající klub,“ vysvětluje Jan Mynář, který se stal generálním ředitelem Zbrojovky Brno.
OneCap je investiční skupina, která se primárně zaměřuje na české a slovenské firmy, nebrání se ale ani expanzi v celé EU a na Západě. Vyhledává investice do společností, které se potýkají s určitou složitou situací a hledají kvůli ní partnera. Právě v takovém stavu se nedávno nacházela i fotbalová Zbrojovka Brno. „Soustředíme se na projekty, kde vidíme obrovský prostor pro rychlé zlepšení fungování i výkonnosti. U Zbrojovky to platí jak po sportovní, tak finanční stránce,“ říká Mynář.
Investoři z OneCap plánují do Zbrojovky, kterou převzali s dluhem přesahujícím 30 milionů korun, v následujících pěti letech investovat 150–250 milionů korun z vlastních zdrojů. „Klub na úrovni, na které Zbrojovku chceme vidět, musí fungovat s rozpočtem ve výši stovek milionů korun. Naše investice je dlouhodobá a bude odpovídat ambicím klubu a jeho postupnému růstu,“ upřesňuje Mynář. Už v příští sezoně počítá s navýšením rozpočtu klubu v řádu desítek milionů korun.
Fungující ekonomický model
Skupiny private equity do fotbalu vstupují se zcela konkrétní strategií. Ta zahrnuje především zvýšení komerčních příjmů, kde jde zejména o maximalizaci výnosů z vysílacích práv, rozvoj nových sponzorských dohod a využití digitálních kanálů k přímé interakci s fanoušky.
Investorům se prostředky vložené do klubu mohou reálně vrátit ze dvou hlavních zdrojů. Prvním je účast v evropských pohárech, která přináší štědré finanční odměny vyplácené Unií evropských fotbalových asociací (UEFA), zisky za prodej televizních práv i ze vstupného. Druhou možností je pak výchova kvalitních hráčů a jejich následný výhodný prodej. „Určitě ale nechceme dělat z klubu ‚kafemlejnek‘ a za každou cenu hráče prodávat. Pracujeme s dlouhodobou vizí a s časovým horizontem deset let a více,“ zdůrazňuje Mynář. O mladé talenty Zbrojovky přitom zájem je. Řada z nich už nastupuje v zápasech za mužský tým A, upoutat pozornost zájemců mohou také v UEFA Youth League, kterou mladíci Zbrojovky hrají.
OneCap plánuje diverzifikovat příjmové zdroje klubu podle vzoru nejúspěšnějších evropských PE-investic ve fotbale. Vedle tradičních příjmů ze vstupného a televizních práv se chce zaměřit na rozvoj komerčních aktivit, služeb VIP-hospitality a merchandisingu. Důležitou součástí strategie je také využití stadionu pro další akce mimo fotbalové zápasy.
„Díváme se na Zbrojovku manažersky jako na firmu, která má produkt, tedy fotbal, a ten produkt musí být co nejlepší. Principy jsou vždy stejné – zajistit výnosy a pohlídat náklady,“ vysvětluje Mynář. Součástí strategie je i systematická práce s mládeží, která má dvojí efekt – sportovní i ekonomický. „Chceme představit koncepci práce s mládeží a věříme, že město pochopí, že jde o dlouhodobou investici do regionu. Sport od malička vychovává děti k dosahování cílů, což se projeví nejenom ve fotbale, ale v širší ekonomice regionu,“ myslí si Mynář.
Jedním z důležitých prvků funkčního ekonomického modelu je také digitální transformace klubu. PE-skupiny v evropském fotbale často investují do modernizace digitálních platforem, což klubům umožňuje lépe využívat onlinové kanály pro přímý prodej produktů a služeb fanouškům. „Jeden z našich velkých úkolů je modernizace a zlepšení komunikace s fanoušky, práce s fanklubem a marketing, na což se v posledních letech příliš nemyslelo,“ přiznává Mynář.
Protože jsou zakladatelé společnosti OneCap také partnery v rámci česko-slovenské rodinné kanceláře s mezinárodním dosahem ONE FAMILY OFFICE, má OneCap v plánu další rozvoj byznysových vztahů, které mohou Zbrojovce přinést nové příjmy. V současnosti klub nemá generálního partnera a sponzorská plnění jsou ve srovnání s kluby, s nimiž se chce Zbrojovka poměřovat, výrazně nižší. Úkolem je tak zajistit jak zásadního partnera, který klub podpoří v řádu milionů korun ročně, tak i další významné sponzory. Cílem je uzavírat dlouhodobá, vzájemně výhodná partnerství na tři až pět let.
Infrastruktura jako základ úspěchu
Z pohledu finanční stability a dlouhodobého rozvoje klubu je klíčovou otázkou infrastruktura. Současný stav stadionu v Srbské ulici je podle vedení klubu neudržitelný. „Čekají nás celkem dvě etapy rekonstrukce. V první fázi opravíme turnikety a osvětlení. V rámci těchto úprav fanoušci nejvíc ocení nové ozvučení. V tuto chvíli je v procesu také studie výrazné přestavby tribun. Na jaře by měla být hotová. My jako nové vedení tlačíme na to, aby do konce června 2026 byl stadion hotový a plně splňoval všechny podmínky pro nejvyšší soutěž,“ vysvětluje Mynář.
Zároveň se také mluví o výstavbě nového stadionu, kde by Zbrojovka hrála své domácí zápasy. Aktuálně jsou ve hře kromě místa, kde stojí velodrom, další dvě varianty. Nový stadion představuje významný potenciál pro generování příjmů. Nové vedení Zbrojovky už proto začalo s městem pracovat na tom, zda nový stadion vznikne, případně jaká bude jeho podoba. „Městu jsme s tím ochotni pomoci, jako investiční skupina umíme řešit PPP-projekty, pokud by město nechtělo stavět samo. Možných variant je samozřejmě více a věřím, že zájem o vznik nového stadionu tu je,“ říká Mynář.
Plánovaná infrastruktura má být multifunkční – nový stadion by měl umožnit nejen pořádání fotbalových zápasů, ale i dalších sportovních a kulturních akcí. Tato vize odpovídá současným trendům ve fotbale, kdy moderní stadiony fungují jako celoroční centra zábavy a generují příjmy i mimo hrací dny.
Vedle stadionu klub plánuje vybudovat i komplexní mládežnické centrum. „Potřebujeme mládežnické centrum s ubytovacími kapacitami a školou pro mladé hráče. To vše dohromady tvoří ekosystém, který může generovat příjmy z různých zdrojů,“ upřesňuje Mynář. Moderní fotbalová akademie by měla sloužit nejen k výchově vlastních talentů, ale díky ubytovacím kapacitám a zázemí může hostit i mezinárodní turnaje, soustředění a další akce. První etapu akademie by chtěla Zbrojovka mít hotovou do čtyř let.
Profesionálové a spolupráce
Jednou ze zásadních priorit nového vedení klubu je vytvoření špičkového profesionálního týmu na všech úrovních. Takového, který bude schopen vizi investorů z OneCap realizovat. „Každou firmu tvoří lidé a vždy je nutné sestavit nejlepší možný tým, pracovat s nejlepšími odborníky,“ má jasno Mynář.
První významnou změnou byl příchod nového sportovního ředitele Martina Jiránka, bývalého reprezentanta se zkušenostmi z italské Serie A, anglické Premier League a ruské ligy. Společně s ním tvoří nové sportovní vedení Zbrojovky odchovanec klubu a bývalý reprezentant Jan Polák. Profesionalizace klubu se má dotknout všech oblastí – od sportovního úseku přes marketing až po administrativu – a má být znát i v práci s mládeží klubu.
Nové vedení Zbrojovky také počítá, že se výrazně více než dříve bude spolupracovat s dalšími sportovními kluby v regionu. „Aliance s hokejovou Kometou nebo fotbalovými kluby z okolí jsou nesmírně důležité. Jde o komunitu, která musí fungovat, aby byla dlouhodobě úspěšná. Budu velmi rád, když se nám podaří nějakou spolupráci navázat. Ať jde o marketing, nebo výchovu mládeže, prostoru pro spolupráci je hodně,“ je přesvědčen Mynář.
Dá se očekávat, že investice do fotbalové Zbrojovky nebude poslední akvizicí českého sportovního klubu PE-společností. Tradiční fotbalová značka z Brna je ale v tomto směru naprosto unikátní. „Zbrojovka pro nás představuje klub s největším nevyužitým potenciálem v českém fotbale. Jde o ikonickou značku z druhého největšího města v zemi. Z byznysového pohledu i z pohledu ekonomiky města nám investice do Zbrojovky dává velký smysl. Ale hlavně věříme, že společně s fanoušky můžeme Zbrojovku vrátit tam, kam patří – mezi fotbalovou elitu. Chceme, aby Zbrojovka byla klubem, na který bude celé Česko hrdé,“ uzavírá Jan Mynář, generální ředitel Zbrojovky Brno.
Jan Mynář
Generální ředitel FC Zbrojovka Brno a partner a výkonný ředitel One Capital Partners. Zkušený manažer, který se celý profesní život věnuje různým formám investování. Více než patnáct let se pohybuje v oblasti private equity, působil také v BHM group a ve Škodě Transportation. Řídil několik akvizic v řádu vyšších jednotek miliard korun v různých zemích Evropy. Ve volných chvílích se věnuje rodině a Ironman triatlonu.
ONECAP
One Capital Partners je nově zformovaná skupina private equity, která vznikla spojením tří mimořádně zkušených a dobře kapitálově vybavených partnerů z oblasti investic, managementu, práva a daní. Zaměřuje se primárně na české a slovenské firmy, ale nebrání se expanzi v celé EU a na Západě. Vyhledává investice do společností, které se potýkají s určitou složitou situací, pro kterou hledají partnera: situace distressed, nástupnictví, potřeba růstového kapitálu pro expanzi, mezinárodní akvizice a podobné. Partnery OneCap jsou investoři Jan Mynář, Kateřina Zychová a Jaroslav Havel.