Štybar první v Belgii, v pelotonu nasazen zlomový převod

Štybar první v Belgii, v pelotonu nasazen zlomový převod

Zdeněk Štybar zahájil fantasticky letošní jarní cyklosezonu. Po vítězství v etapě Kolem Algarve nyní ovládl první velkou jarní klasku Omloop Het Nieuwsblad v Belgii. A ovládl ji ve velkém stylu. Téměř dvě třetiny jezdil v čele, skákal do úniků až nakonec cca 3 km před cílem drtivě nastoupil malé skupince, všem ujel a suverénně vyhrál.

Pro Česko skvělý závod byl zajímavý i tím, že Dán Mads Pedersen z týmu Trek-Segafredo vyrazil do závodu, vybaven revolučním hnacím systémem 1 x 12. Je to ojedinělý krok, který by mohl předznamenat podobný trend, jaký zasáhl před časem svět horských kol, kdy se velké závody jezdí už jen na jeden převodník.

Štybar podle všeho prorazil smůlu, která se ho držela několik let, kdy se dobře umísťoval, ale nevyhrával. Jeho poslední větší vítězství bylo na italské jednorázovce Strade Bianchi v sezoně 2015 (to ale závod ještě nepatřil do World Tour). Loni jezdil dobře, v klasikách WT dojel osmkrát v Top 10, ani jednou však nezvítězil. „Letos budu mnohem pečlivěji vyčkávat správný moment k útoku,“ ohlásil proto před pár týdny. A povedlo se, na oblíbeném Omloopu tak poprvé uspěl.

Dánský jezdec, který skončil druhý na loňských Flandrech, zahájil první dlážděnou klasiku roku 2019 v sedle kola Trek Madone Disc na němž měl namontován 1×12 set SRAM RED eTap AXS, tedy bez přesmykače, jen s jedním velkým převodníkem s počtem 48 zubů. I další jezdci z peletonu – ze stájí Trek-Segafredo, Katusha-Alpecin, CCC-Liv a Canyon-SRAM použili novou 12-ti pastorkovou sadu od SRAMu, nicméně na startovní čáře se ukázalo, že pouze Pedersen vyrazil s převody 1×12.

12-ti stupňová kazeta umožňuje podobný rozsah převodů jako tradiční kombinace 53 x 11 s použitím jediného převodníků, avšak s méně extrémními skoky mezi pastorky, než působily předchozí pokusy o pohon 1 x 11. Pedersen řekl webu Cyclingnews ještě na startovní čáře v Gentu, že pro závod kombinoval kazetu 10-33 s 48-zubovým převodníkem. Rozsah převodů je podobný nastavení 53×11 ​​a 39×27.

Speciální nastavení převodů umožnil Pedersenovi specifický profil Omloop Het Niuewsblad, kde jsou jen krátké a ostré kopce, z nichž nejdelší Hellingen měří pouze 1 268 metrů. Pohon s jedním převodníkem zkoušel jako první už loni dnes zaniklý profesionální kontinentální tým Aqua Blue Sport. Technologie však nefungovala hladce a bezproblémově.

(Visited 30 769 times, 1 visits today)