Dvě špičkové firmy z oblasti cyklistického a automobilového průmyslu vyvinuly první světový crash test, zkoumající cyklistické helmy při kolizi s autem a možné dopady na zdraví cyklisty. Smyslem průkopnického projektu je zvýšit bezpečnost cyklistů na silnicích.
Švédská firma POC, která se profiluje na trhu špičkovými bezpečnostními prvky pro lyžaře a cyklisty, a výrobce automobilů Volvo, lídr na poli automobilové bezpečnosti, uskutečnily první speciální nárazové zkoušku helmy s autem ve výzkumných laboratořích Volvo Cars ve švédském Göteborgu. Jde o součást širšího výzkumného projektu, jehož smyslem je porozumět mechanismům závažných a dlouhodobě léčených zranění cyklistů.
Společnost POC v roce 2014 vstoupila do profesionální cyklistiky, když se stala jedním ze sponzorů týmu Garmin Sharp (dnes EF Education First). Bezpečnost cyklistů i lyžařů je dlouhodobě v popředí jejího vývojového programu.
V rámci testů v laboratořích v Göteborgu jsou na hlavy figurín pro nárazové testy nasazeny přilby POC, načež jsou figuríny prostřednictvím speciálního testovacího zařízení vrženy různými způsoby do různých částí stojícího vozu Volvo při různých rychlostech a z různých úhlů.
Jak udělat bezpečnější helmu
Obě společnosti se domnívají, že výzkum přispěje k tomu, aby se cyklistická helma stala při dopravní nehodě bezpečnější. Volvo naopak využije výsledky testování pro budoucí vývoj bezpečnostních systémů zaměřených na zranitelnější účastníky silničního provozu.
Testy vycházejí ze stávajících norem pro testování systémů pro ochranu hlavy chodců. To umožnilo vytvořit přímé srovnání situace, kdy je osoba chráněna helmou, se stavem, kdy tomu tak není.
Současné postupy pro testování cyklistických přileb jsou velmi prosté, přičemž zahrnují například spuštění helmy z různé výšky na rovný nebo zkosený povrch, kdy neberou v úvahu vozidlo.
Nové autosystémy pro ochranu cyklistů a chodců
Zkušenosti získané v rámci projektu pomohou POC vyrábět bezpečnější cyklistické přilby, které při střetu cyklisty s automobilem nabídnou vyšší úroveň ochrany, zatímco Volvo využije výsledky testů ke svému dalšímu vývoji bezpečnostních technologií a opatření.
V posledních letech se Volvo zaměřuje i na ochranu lidí nacházejících se vně jejích vozů. Například v roce 2010 uvedlo na trh systém detekce chodců s funkcí automatického brzdění plnou brzdnou silou, kterou v roce 2013 následovala detekce cyklistů s funkcí automatického brzdění plnou brzdnou silou. Obě technologie jsou součástí paketu City Safety, kterým jsou standardně vybaveny všechny vozy značky.