Il Tratorre – „Traktor“, talent, ale také idiot, rasista, recidivista a dokonce „veřejný nepřítel č. 1“. Takové přídomky obdržel za poslední rok italský cyklista Gianni Moscon ze stáje Sky.
24 letý mladík, jeden z největších talentů v profesionálním peletonu, nakonec dostal za poslední incident, po kterém byl vyloučen z Tour de France 2018, pětitýdenní distanc od závodění. Co se v 15. etapě stalo? Moscon se krátce po startu ohnal pravačkou po Éliovi Gesbertovi z druhodivizní stáje Fortuneo. Prý ho vytočilo, jak se Gesbert a vůdce jeho stáje Warren Barguil neomaleně prodírali vpřed pelotonem.
Připomeňme si, že Moscon byl za tento skutek vyloučen z Tour de France, tím poškodil svůj tým a nyní tedy dostává trest od UCI. Trochu se čekalo, jak zareaguje samotný tým SKY, zda prostě Moscona nevyhodí, ale to se nestalo.
Moscon má totiž za sebou už několik podobných incidentů. Zároveň je však přes své mládí vynikajícím cyklistou a předpovídá se mu skvělá budoucnost.
2017 vystřelil jako raketa
Letos před oním incidentem byl 8. na klasice E3 Harelbeke a vyhrál týmovou časovku v dresu SKY na Criteriu Dauphiné. Loni v mezinárodním pelotonu doslova exceloval . Vyhrál časovku na italském šampionátu, v individuálním závodě byl 5., 3. v týmové a 6. v individuální časovce na Mistrovství světa v Norsku, 3. na klasice Giro di Lombardia, 5. na superklasice Paříž – Roubaix. A na konci léta pak završil svůj skvělý rok, když řádil na španělské Vueltě, kde šíleným tempem rozbíjel peloton a tahal v klíčových pasážích později vítězného Chrise Frooma. „Dělá tu neuvěřitelnou práci, dokonce máme někdy problém jeho tempo vůbec udržet,“ chválil ho sám Fromme.
Gianni se narodil v hlavním městě Trentina Trentu, ale vyrůstal na zemědělské farmě v údolí Val di Non, která se jako velká část oblasti soustřeďuje na pěstování jablek. Starat se o úrodu je docela dřina. Odtud si také přinesl přezdívku „Traktor“. Kluci z téhle oblasti to nemají úplně snadné. Buď v zimě lyžují nebo jezdí na kole. Jsou to jedny z mála možností, jak se prosadit ve velkém světě. A Gianni to od začátku zkoušel na kole, podobně, jako před ním Maurizio Fondriest nebo Matteo Trentin. V osmi letech tak Gianni začal v trentinském týmu Dalla Torre.
Později přestoupil do regionálního týmu Zalf-Fior di Castelfranco Veneto. Tam si všiml výrobce špičkových kol Fausto Pinarello, který zásobuje závodními stroji právě tým SKY, jak Gianni vyhrává amatérské závody. A doporučil ho jednomu z nových sportovních ředitelů SKY Dariovi Cionimu. SKY řeklo ano.
V září 2015 tak Gianni Moscon podepsal smlouv s nejbohatším týmem světa a udělal skok, jaký se ve sportovní kariéře podaří málokomu. Ale takové skoky neprobíhají často úplně hladce.
>Mladý Ital se ocitl ve Sky bez jakékoli znalosti angličtiny. Trochu mu pomáhal zmíněný Cioni a také Elia Viviani, který přišel do SKY jen pár měsíců před Giannim. Jak se brzy ukázalo, mohl obří kariérní posun mladému Italovi z venkova trochu vlézt do hlavy. Už po roce ve SKY přišly vedle prvních velkých úspěchů i první problémy. V květnu 2017 rasisticky urazil při závodě černošského závodníka Kévina Rezu z FDJ. Hned po etapě se sice omluvil, ale dostal od SKY distanc na šest týdnů a ultimatní varování. SKY je na rasistické projevy obzvláště citlivá.
V září byl vyloučen z hromadného závodu na Mistrovství světa v Norsku za to, že se držel týmového vozu, byť odpovědnost za incident na sebe nakonec vzal italský národní trenér. Za další měsíc přišel další průšvih, tentokrát pořádný. A opět s jezdci FDJ. Gianni při něm podle francouzského týmu poslal ve sjezdu k zemi Švýcara Sebastiana Reichenbacha. Není úplně jasné, co přesně se stalo, ale Reichenbach spadl v rychlosti 75 km/hod, zlomil si loket a nakonec obviňoval právě Moscona.
“Veřejný nepřítel č. 1”
Francouzský deník L´Equipe se ihned zastal francouzských chlapců a Ganniho nazval v titulku odkazujícím na neblaze proslulého gangstera minulosti „Veřejným nepřítelem č. 1“.
Všechno zdánlivě ukazuje, že Gianni prostě dostává čas od času „blikance“. Někteří znalci ale upozorňují, že nemáme dost informací. Co tenkrát vedlo k prvnímu incidentu s Kévinem Rezou? K čemu pak došlo s týmem FDJ podruhé a k čemu potřetí s jezdci další francouzské stáje Fortuneo? Proč nemá Gianni problém s ostatními? Ti, kteří Moscona trénovali a trénují, říkají, že je to tichý kluk, který nikdy neměl charakterové problémy a že prostě potřebuje čas, aby lidsky vyzrál. Je také veřejným tajemstvím, že francouzské týmy SKY v žádné lásce nemají a atmosféra proti Sky při letošní Tour byla drsná, to viděl každý.
Jak naznačují bývalí cyklisté-závodníci, je tu ještě další možný faktor, byť je to samozřejmě spekulace. Pokud totiž terče útoků neumí ovládat svá kola obezřetně, v pelotonu působí chaos a ohrožují ostatní jezdce, pak si lze představit, že někdo emočně vybuchne. Byť ho to neomlouvá.
Uvidíme tedy, co bude dál. SKY loňské varování pro Gianniho podle serveru cyclingnews.com zjevně spojuje jen s případnými dalšími rasistickými projevy. Šéf stáje Dave Brailford naznačil, že se poslední incident na Tour odehrál ve velmi vypjaté atmosféře proti SKY. Byl také jediný, kdo se proti nenávistné atmosféře ve Francii docela tvrdě vymezil. Zjevně i kvůli tomuto emočnímu vypětí bere Moscona na milost a dává mu ještě jednu šanci stát se onou velkou hvězdou. Bude teď záležet jen na Giannim, zda udrží nervy na uzdě a zářné předpovědi nakonec potvrdí.
Text: Petr Pravda