Nová lanovka na Klein Matterhorn, jedna z nejúžasnějších horských staveb poslední doby, je od loňského podzimu v provozu. Tři roky výstavby, kdy stavět bylo možné pouze v létě, třicet tři spolupracujících firem, tisíce rotací vrtulníků Air Zermatt se stavebním materiálem, náklady padesát pět milionů franků (více než miliarda korun).
Švýcaři dokončili novou, nejvýše položenou horní stanici v Evropě v nadmořské výšce 3821 m n. m. Převýšení 900 m, délka necelé 4 km, rozpětí mezi 2. a 3. podpěrou 2730 m, maximální výška nad terénem 200 m, přepravní kapacita 2000 osob za hodinu, rychlost 7,5 m/s, 25 kabin pro 28 sedících cestujících, z toho 4 jsou vyzdobeny krystaly od Swarovského.
Do budoucna by se měla Matterhorn Glacier Ride stát součástí systému lanovek, který umožní přepravu „suchou nohou“ mezi Zermattem na švýcarské a Cervinií na italské straně ikonické hory.
Lanovka vede souběžně s původní kabinkou na Klein Matterhorn, která letos oslaví 40. výročí provozu. Důvodem stavby souběžné lanovky je zvýšení přepravní kapacity a komfortu cestující veřejnosti, horolezců, lyžařů využívajících celoroční ledovcový areál a turistů směřujících na panoramatickou vyhlídku na vrcholu Klein Matterhornu ve výšce 3883 m n. m. Tolik k faktům nové lanovky systému 3S.
Jak probíhalo slavnostní otevření
V Zermattu jsme strávili poslední zářijový prodloužený víkend, parádní počasí nám umožnilo vychutnat si dopolední lyžování na ledovci a odpoledne se s horským kolem vytáhnout některou z lanovek na kopec a dolů se proplétat sítí nekonečných trailů s dech beroucími výhledy.
Poslední den jsme pak přijali pozvání na slavnostní otevření nové lanovky. Dopoledne jsme ještě lyžovali na ledovci, systémem lanovek sjeli do města, slavnostně oděni jsme o chvíli později pokračovali stejnou cestou nahoru na Trockener Steg, kde v obřím prostoru dolní stanice nové lanovky proběhl slavnostní program. Po projevech prezidenta společnosti, politiků, stavitelů a požehnání od faráře byla přestřižena páska a nová chlouba zermattských lanovek a dodavatele technologie italské společnosti Leitner Ropeways se slavnostně rozjela.
Vstoupili jsme do novotou vonící kabiny, jejíž vzhled je dílem designérského studia Pininfarina, usadili jsme se do pohodlných sedaček. Pak se zavřely dveře, zázrak techniky se rozjel, najel na dvě nosná lana, připnul se k jednomu tažnému, a už jsme uháněli vstříc první podpěře. Následovala druhá a poté volný přelet nad ledovcem Theodul.
Zapadající slunce barvilo okolní čtyřtisícovky do podzimní žluté, Zermatt v hloubce pod námi už byl v zajetí stínu a kabinu prostoupilo magické kouzlo okamžiku. Spektakulární bylo to slovo, které jsme od německy hovořících spolucestujících slyšeli stále dokola.
A jízda lanovkou spektakulární opravdu je. Neskutečné panorama Monte Rosy, Breithornu, Matterhornu a dalších čtyřtisícovek, to se musí vidět a zažít. Pokud se vypravíte do Zermattu, určitě si nenechte svezení novou lanovkou pod neustálým dozorem Matterhornu ujít.
Připravil: Dominik Brožek