Když dva dělají totéž, není to totéž: zatímco elektrický golfový vozík usnadňuje pohyb po hřišti a jeho hlavním „raison d‘être“ je „nepřekážet“, nejnovější plně elektrický SAV z bavorské automobilky BMW iX udělá na hřišti opravdový dojem. Ten náš vyvolal na hřišti PGA Czech v Nebřenicích pořádný rozruch, přesto že jeho tichý motor skoro neuslyšíte.
BMW to myslí s elektromobilitou vážně. Svezli jsme se kompaktní i4 – a byl to zážitek. Limuzína i7 je auto z jiné dimenze. Co takhle něco mezi tím?
Čistě elektrické SUV BMW iX xDrive40 zaujme kombi
nací luxusu, malé ekologické stopy a výkonu. Vůz pohání elektrický motor s výkonem 240 kW/326 k, který umožňuje dojezd necelých 400 km na jedno nabití – při svižnější jízdě se samozřejmě dojezd zkracuje. My jsme jej testovali jak ve městě, tak na dálnici a nutno říci, že s plně nabitým vozem jsme z Bratislavy do Prahy na jeden zátah nedojeli.
Pokud ale změníte přístup (což je při koupi elektrovozu základní předpoklad) k manipulaci s vozidlem a v ideálním případě jste vlastníkem domácího wallboxu, užijete si s touto nevinně se tvářící raketou své. IX je spíše dělová koule: tvarem potěší spíše milovníky klasických SUV řad „x“, jeho zadní část je však tvarována naprosto unikátně. Jízdní vlastnosti či bezpečnost patří mezi absolutní špičku, ovládání je přesné a automatická převodovka reaguje intuitivně. Výkonný elektropohon dopřeje relativně těžkému autu slušné zrychlení, což je vlastnost, kterou si na těchto vozidlech ceníme nejvíc.
Komfortu kabiny se nedá nic vytknout – dostatek místa na všech sedadlech, dokonalý přehled o všem, co se děje před i za vozidlem (umocněný všudypřítomnými kamerami a senzory), prohnutý displej je v elektrických variantách BMW již charakteristickým znakem. Drobnou výtkou je umístění držáků na pití a bezdrátové nabíjecí plochy pod ovládacím panelem, jež se jeví jako nepraktické a hůře dostupné. Masážní sedadla (i když oproti masáži ve vlajkové lodi sedmičkových limuzín o poznání méně dokonalá), přístrojová deska s již tradičními ovládacími prvky, několik individualizovaných jízdních módů – jízda v iX je zážitek.
Zavazadlový prostor – jak je u těchto typů vozidel zvykem – není primární motivací pro jeho pořízení, nicméně do iX se pohodlně sbalí rodina i na delší cestu – jen golfový bag, či bagy, musíte umístit uhlopříčně. Potěší úložný prostor pod úrovní zavazadelníku, jenž ukrývá nezbytné dobíjecí kabely – zdánlivá samozřejmost, ale třeba luxusní i7 vozí neskladné kabely přímo „v kufru“.
Designově je iX povedeným autem. BMW opustilo hybridní design kontroverzní X6 a přináší tvarosloví blížící se spíše klasickým SUV. Jen nepatrné zkosení prozradí, že se nejedná o tradiční přírůstek do rodiny, spíše o stylového nevlastního bráchu. Samozřejmě – masivní ledvinky, které spolehlivě dělí příznivce značky na dva nesmiřitelné tábory, nechybí ani zde – take it or leave it. Každopádně během našeho focení ve špičkovém golfovém resortu vzbuzovalo auto spíše obdivné pohledy.