Vyzkoušeli jsme nejmodernější nastavení posedu na kole

Vyzkoušeli jsme nejmodernější nastavení posedu na kole

Areál bývalého bránického pivovaru v Praze nově skrývá malou cyklistickou revoluci. V dílně Kolofix vybudoval zkušený fitter Lukáš Prný pod vedením majitele, známého cyklomechanika Pavla Čábelického nejsofistikovanější laboratoř nastavení posedu kol v ČR. Kombinuje špičkové zařízení od STT Systems pro biomechanickou analýzu s pedálovým analyzérem firmy Bikefitting pro dokonalé sladění přenosu síly do pedálů.

Zavedení nového systému přesně koresponduje se snahou Čábelického týmu neustále hledat, vylepšovat a nesmířit se se stávajícím. „Unikátnost STT spočívá v tom, že dokáže snímat obě dvě strany „měřeného“ cyklisty jedoucího na trenažéru současně. A ještě k tomu zvládne „zkouknout“ i zakřivení páteře, na níž se připevní další čtyři reflexní body. To není možné docílit jinou metodou,“ zdůrazňuje Lukáš.

Co to znamená? Měření pomocí STT je rychlejší i přesnější. Můžeme to porovnat například s kvalitním systémem nastavení posedu Retül, který používá firma Specialized. Sám Lukáš se na Retül vyškolil, takže ví, o čem mluví. Zatímco Retül snímá 18 snímků za sekundu a vždy jen jednu stranu cyklisty, STT má až 100 snímků za sekundu a snímá ze všech stran. Je tedy přesnější. “U STT je vidět průměr za časovou jednotku, kterou si fitter zvolil, ale pak má i možnost si celý záznam projet a na modelu vidí komplexní pohyb, jak probíhá v reálu. Co dělá levá noha, pravá, jestli se cyklista na sedle pohne doleva, doprava, jak se mu naklání pánev, o kolik sedí nakřivo, jak má ohnutá záda, zda není jedno rameno víc vepředu…,” vysvětluje fitter.

V již zmíněném Retülu toto vše vidět nejde, protože změří nejprve jednu stranu cyklisty a pak teprve druhou. A i když potom jde obě strany propojit, není to úplně přesné. „Fitter musí spoléhat hlavně na to, co vidí sám naživo, čímž mohou vznikat další chyby,“ upřesňuje Lukáš.

Měřeného cyklistu systémem STT snímají kamery ze čtyř stran. Je to španělská technologie, software se dá použít nejenom na cyklistiku, ale i pro golf, pro běh… prostě pro další sporty a aktivity. Jinak technologie samotná, kamery, které dělají záznam, jsou od špičkové firmy Optitrack z Oregonu, jež se specializuje na záznam pohybu. To je dnes velmi moderní odvětví, které se používá ve filmech v počítačových hrách pro záznam pohybu a jeho přenesení.

V Bráníku mají vychytané i správné nastavení pozice sedla, které usnadňuje jeho případnou výměnu. Lukáš nevychází jen z předozadní pozice špičky sedla, ale i z předozadní pozice BRP sedla (anatomického středu). V době různých délek sedel (shortnose nebo tradiční) je lepším ukazatelem.

K dispozici je i pedálový analyzér

K tomu přidejme pedálový analyzér firmy Bikefitting, který přesně ukáže, jakou silou a jak cyklista šlape, jak je efektivní, jak rozkládá při šlapání sílu na pedál, zda se vykyvuje při šlapání noha v koleni. Přístroj vše změří, čímž překoná i nejostřejší oko fittera.

Ale i STT a pedálový analyzér, jsou pořád jen nástrojem pro bikefitting, byť velmi dokonalým. Nejvíc vše nakonec ovlivní odborník, který systémy ovládá. Je to jak s dobrým servisem. „Díky svým zkušenostem se snažím dodávat co nejvyšší přidanou hodnotu a ještě mohu využít dnes nejdokonalejší existující systém,“ říká Lukáš.

„Stejně důležité jako samotné měření je to, co mu musí předcházet. Vstupní pohovor s cyklistou a vyšetření, aby fitter zjistil, jak je na tom pohybově, zda je po nějakém zranění, má nějaká omezení, jaké jsou jeho preference atd,“ zdůrazňuje Lukáš.

„Zjišťujeme také, jaké má cyklistické zkušenosti, jestli jezdí od mala, jaké má nájezdy v současnosti, zda má nějaké závodní ambice nebo jezdí jen pro zdraví a pro radost a kolik hodin se cyklistice věnuje. Jestli má nějaké další doplňkové sporty a zda a jak je zvyklý regenerovat. Zároveň je důležité zjistit, zda ho na fitting přivádí nějaký konkrétní problém. Třeba bolest kolene, zad atd.“

U mne fitter zohledňuje nájezdy 7 až 8000 km ročně, zároveň těžký úraz levé nohy, tím omezenou hybnost v kotníku a operativně zpevněné obratle krční páteře. Ambice jsou tři – dál se zlepšovat, čistit si jízdou hlavu a udržovat se v kondici, což je zároveň jakýsi rehabilitační nástroj. Závody spíš jen výjimečně jako zpestření a osvěžení sezony, aby se bylo na co těšit. Vážnější problémy při jízdě nejsou, občas bolesti vnitřních úponů u kolen, zřejmě kvůli přetížení a nedostatečné rehabilitaci, výjimečně bolest v kříži.

Správný posed předchází zdravotním trablům

Fitter by si měl na základě pohovoru udělat co nejpřesnější obrázek, jak na tom člověk v danou chvíli je. V průběhu fittingu se pak vždy snaží pozici přizpůsobit jezdci, aby jeho posed na kole byl co nejoptimálnější jak z hlediska komfortu, tak efektivity a odstranil nebo předešel zdravotním komplikacím.

Já sám odcházím po několika hodinách měření na silničním i horském kole s dobrým pocitem. Na silničce, s jejíž předchozím nastavením jsem byl spokojen, provedl fitter jen minimální změny, i kontrola na STT potvrdila, že je vše víceméně ok. Lukáš nicméně doporučil výhledově zvážit pořízení kratšího a vyššího endurance rámu, který by víc vyhovoval.

Zajímavé byly výsledky z pedálového analyzéru. „Celkem překvapivě jsme zjistili, že máš tlak na pedál prakticky stejný u obou nohou navzdory vážnému zranění a nervovému postižení té levé. Každá noha však kvůli tomu šlape trochu v jiné trajektorii. Na horském kole jsem pak už několik zásahů provedl a vycházel jsem z poznatků, které jsme získali i na kole silničním. Vyměnil jsem ti proto představec za kratší, aby nebyla pozice tolik natažená, lépe se rozložila hmotnost jezdce a kolo bylo manévrovatelnější. Dál jsem provedl drobnější změny v pozici sedla (sklon, výška a předozadní pozice),“ uzavírá Lukáš Prný.

Správný posed na kole je důležitý prakticky pro všechny kategorie cyklistů, tedy nejen pro závodníky a nadšence, kteří na kole denně tráví hodiny. Ale i pro ty, pro něž jde jen o občasnou víkendovou zábavu.

Když se kolo správně používá, jde totiž o skvělou aerobní aktivitu, která navíc příznivě ovlivňuje část kloubního aparátu, zejména kolena. Je škoda si potom špatným posedem nejen zkazit dojem z jízdy, ale případně i nepříznivě působit na své zdraví.

V ČR má STT systém kombinovaný navíc s pedálovým analyzérem zatím jen Kolofix v Bráníku. Ve střední Evropě existuje zatím minimálně, rozšířenější je ve Španělsku, Austrálii, USA nebo v Anglii.

  • Vybrané analýzy z přístroje jsou ke stažení ZDE a také ZDE.

Text: Petr Pravda

(Visited 2 136 times, 1 visits today)