Vybrat si dnes správně kolo není snadné. Druhů kol je strašně moc a my bychom měli při výběru vědět hodně věcí. Jak jsme dobří, jak hodně chceme jezdit, kde a v jakém terénu, jak agresivně… Taky kolik na to máme peněz. A v neposlední řadě, jak máme kolo správně servisovat. V druhém dílu miniseriálu jsme požádali o radu znovu cyklomechanika Pavla Čábelického.
Jak dnes vůbec vybírat nové kolo, jak bych měl postupovat, čeho bych se měl držet, co chtít, jaké jsou hlavní otázky?
Vyhledat nezávislé odborníky – moc jich ale není. Na druhou stranu kol je strašně moc a to nemyslím značky, ale typy kol – silnice, mtb, cross, gravel, trail, enduro, DH….často klienti vůbec neví, co vlastně chtějí. A když se s nimi bavíš, tak teprve jim vlastně dojde, na co to kolo chtějí a kam na něm touží jezdit…
2. díl miniseriálu o kolech, kterým provází cyklomechanik Pavel Čábelický
Jak se dnes vlastně změnilo průměrné kolo v porovnání před 5-7 lety?
Hodně a to ve všech segmentech kol, rozměry, počty převodů, elektronická řazení, hydraulické brzdy…
Zkus cenově odhadnout (orientace spíš na mtb-cross).
To bude hodně těžké a budu spíše na dolní hranici, od které to kolo dává smysl. Od té ceny pak můžeš jít “nahoru”, až kam budeš chtít.
– kolo na občasné výlety (1-2x za měsíc) – cca 10 000 korun
– běžné ježdění 1-2x týdně – 15 000 korun
– 3-5x za týden sportovní ježdění – 25 000 korun
– denní sportovnější ježdění – 35 000 korun
– denní sportovní jízdu + občasné závody 40 – 45 000 korun
Co je při výběru kola nejdůležitější, čeho by se měli lidé držet, čím by se měli řídit?
Trefit kategorii a typ ježdění, který chci. Rozumně zvážit všechny varianty, tzn nekoukat jen na přehazovačku. Nejdůležitější je rám, vidlice a kola, pak bych řešil brzdy, řazení a až nakonec zbytek. A hlavně správnou velikost rámu.
Co si myslíš o elektrokolech? Fandíš jim? Je to pokrok? V čem? Co se ti případně nelíbí?
Elektrokola otevírají úplně jiné možnosti – přitahují k cyklistice lidi, kteří by třeba na kole nejezdili, což je sice hodně zajímavý segment pro prodejce, ale… víc lidí na kole v kombinaci s tím, že se lidé k sobě neumí chovat, to prostě začíná být průšvih. Mladí lidé, kteří si kupují elektrokola jen proto, že je menší dřina jezdit na kole? Děti na e-biku, aby stačily rodičům? Kam to asi povede.
Co bych si dnes měl umět na kole opravit sám, a kde už bych se měl obrátit na odborný servis? Jaký je podle tebe zákaznický ideál?
Měl by sis umět opravit defekt a prasklý řetěz, znát základní údržbu – jak kolo umýt a jak jej správně ošetřit. Tohle bývá největší problem – špatnou údržbou se kolo může poškodit a výrazně zkrátit životnost jednotlivých dílů. V obchodě často řeknou, že je to bezúdržbový, ale to je nesmysl. Obecně platí, že čím dražší kolo, tím vyšší nároky na servis.
Co bych měl se sebou vozit na kole za nářadíčko? A čím a jak bych měl být připraven na nepředvídané problémy (například roztržený plášť)?
Stačí duše, pumpička, malé nářadí s nýtovačkou a montpáka. Roztržený plášť? Ten se dá v nouzi “opravit” obalem od tyčinky, na dojetí to stačí.
Měl by každý mít doma měrku řetězu a kontrolovat ho?
Vlastnit měrku není nutnost. Kontrolu potřebuje, ale myslím, že v každém servisu rádi změří řetěz, když tam cyklista přibrzdí. Je to na pár vteřin a dostane informaci, kolik ještě vydrží (musí také vědět, kolik na tom řetězu už je najeto) a za tohle se rozhodně neplatí.
Vyplatí se kurzy servisování? Ty jsi je začal pořádat – jak se ti to osvědčilo?
Dost se tomu věnujeme přes zimu a když se nějaký kurz vypíše, je většinou hned plný. Ohlasy na to máme jen dobré a přes zimu budeme pokračovat.
Co vlastně jsou nejčastější chyby lidí, kteří jezdí na kolech ze servisního hlediska?
Hlavně to, že se na kole jen jezdí a ignoruje se, když něco nefunguje.
Teď zavádíš zajímavou službu – servisním autem dojedeš až k zákazníkovi. V čem je to nové a jaké jsou první ohlasy?
Mimo servisní službu na místě u zákazníka jsme spustili aplikaci KOLOFIX pro objednávání servisu. Zaregistruješ se a objednáš si, co chceš a hlavně kdy. Je to unikátní věc, která je v tomto segmentu vůbec první na světě. Nabízíme i tři jazykové mutace – češtinu, angličtinu a němčinu. A servis na místě? Máme servisní dodávku, která je v podstatě pojízdnou dílnou. Přijedeme, kam je potřeba a uděláme servis na místě. Běžné úkony zvládneme bez problémů a pokud je něco atypického a my to víme, tak se na to nachystáme. Když máš doma kola celé rodiny a potřebuješ je připravit a prohlédnout před dovolenou, tak na to je to úplně ideální. Naložit a odvézt čtyři kola někam do servisu, to je docela oříšek. Nebo když jezdíš na kole do práce a potřebuješ ho mít neustále v provozu, tak ti jej opravíme, zatím co ty jsi v práci a domů už jedeš na vymazleném kole.